FUNKCJONALNIE I BEZPIECZNIE
Nowo wybudowany trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna jest kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Budowa multimodalnego, podziemnego dworca, największej tego typu inwestycji
w Polsce, łączącej kolej, komunikację autobusową i miejską, trwała pięć lat. Na pierwszym poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajduje się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi, a także pomieszczeniami technicznymi. Tutaj również zlokalizowany jest również wielostanowiskowy przystanek autobusowy, parking dla samochodów i rowerów. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, znajduje się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Nowa stacja jest w stanie odprawić nawet do 200 tys. pasażerów dziennie.
Nazwa inwestycji | Zabezpieczenie w bierne zabezpieczenia przeciwpożarowe nowopowstającego obiektu Łódź Fabryczna |
Inwestor | Łódź Fabryczna |
Adres inwestycji | Pl.Bronisława Sałacińskiego 1, 90-001 Łódź |
Wykonawca robót | Małkowski-Martech SA |
Branża | Bramy, kurtyny, drzwi przeciwpożarowe, kurtyny dymowe |
Dodatkowe informacje | Referencje |
Podstawowym problemem dotyczącym dworca kolejowego było zabezpieczenie dróg ewakuacyjnych przez odpowiednie oddymianie, w tym ograniczenie zadymienia dworca w przypadku pożaru w tunelu. Aby osiągnąć jak najlepszy efekt w tym zakresie na Dworcu Łódź Fabryczna przewidziano montaż ponad 1500 m kurtyn dymowych automatycznych Marc-Kda i stałych Marc-Kds. Montaż systemu kurtyn dymowych zapewnił kontrolę nad ruchem gazów pożarowych i dymu wewnątrz budynku, stworzył efektywny podział przestrzeni na strefy pożarowe oraz zbiorniki dymowe. Tym samym zapewniły możliwość ewakuacji i zwiększyły bezpieczeństwo pasażerów, ograniczając rozprzestrzenianie się dymu. Na całym obiekcie dworca Łódź Fabryczna zostało zamontowanych ok. 4800 m2 kurtyn Marc-Kda oraz ok. 1700 m2 kurtyn Marc-Kds. Na poziomie -8, na dworcu kolejowym oraz autobusowym, zostały zamontowane kurtyny dymowe MARC-Kda klasy D60 typu ASB3 (grawitacyjne) oraz ASB4 (zasilanie gwarantowane dostarczane z UPSa). Natomiast na poziomie -16, z racji możliwości wystąpienia pożaru pociągu, pomiędzy peronami 1 i 2 oraz 3 i 4 zostały zamontowane kurtyny dymowe o wyższej klasie DH 60 oraz odpowiedniej klasie wytrzymałości wiatrowej. Dużym problemem okazało się zamontowanie jednej z kurtyn wokół schodów ruchomych na dworcu autobusowym – z racji braku miejsca na mechanizm kurtyny automatycznej zastosowano dymową kurtynę szklaną.
Elastyczna budowa kurtyny, prosta i łatwo modyfikowana konstrukcja oraz niewielki ciężar własny pozwoliły doskonale wkomponować się w design projektowanego wnętrza, bez konieczności wprowadzania w przestrzeń dodatkowych rozwiązań. System kurtyn został tak zamontowany, aby nie stanowił bariery dla źródła światła jakim jest przeszklony ogromny świetlik B i przyczynił się do optymalnego doświetlenia dworca. Brak ograniczeń wymiarowych powoduje, iż system kurtyn łączonych modułowo może zamykać bardzo duże powierzchnie – w przypadku zamknięcia przestrzeni wokół schodów ruchomych długość jednej kurtyny wynosiła 40 m.
Każdy z trzech poziomów garaży podziemnych (w sumie na ok. 1000 stanowisk dla samochodów) został podzielony na 3 strefy pożarowe dzięki zastosowaniu przeciwpożarowych bram przesuwnych MARC-P o odporności ogniowej EI 60 oraz EI 120. Utrzymywanie bram w pozycji otwartej jest możliwe dzięki podłączeniu elektrotrzymaczy do centralki przeciwpożarowej. Zamknięcie bramy odbywa się grawitacyjnie. W przypadku alarmu pożarowego centralka uwalnia elektrotrzymacz i skrzydło bramy zamyka przejście między strefami pożarowymi. W części bram zostały zamontowane drzwi ewakuacyjne. Otwieranie bramy realizowane jest w sposób ręczny.
Potrzebujesz pomocy?
Nasi specjaliści pomogą Ci dobrać najlepsze rozwiązanie dla twojej
inwestycji
Wkrótce nasz przedstawiciel skontaktuje się z Tobą.