WP_Term Object ( [term_id] => 44 [name] => BUDYNKI PUBLICZNE [slug] => budynki-publiczne [term_group] => 0 [term_taxonomy_id] => 44 [taxonomy] => kategoria [description] => [parent] => 0 [count] => 2 [filter] => raw )

Łódź Fabryczna

FUNKCJONALNIE I BEZPIECZNIE

Charakterystyka projektu:

Nowo wybudowany trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna jest kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Budowa multimodalnego, podziemnego dworca, największej tego typu inwestycji
w Polsce, łączącej kolej, komunikację autobusową i miejską, trwała pięć lat. Na pierwszym poziomie, 8 metrów pod ziemią, znajduje się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi, a także pomieszczeniami technicznymi. Tutaj również zlokalizowany jest również wielostanowiskowy przystanek autobusowy, parking dla samochodów i rowerów. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, znajduje się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Nowa stacja jest w stanie odprawić nawet do 200 tys. pasażerów dziennie.

Dane projektu:

Nazwa inwestycji Zabezpieczenie w bierne zabezpieczenia przeciwpożarowe nowopowstającego obiektu Łódź Fabryczna
Inwestor Łódź Fabryczna
Adres inwestycji Pl.Bronisława Sałacińskiego 1, 90-001 Łódź
Wykonawca robót Małkowski-Martech SA
Branża Bramy, kurtyny, drzwi przeciwpożarowe, kurtyny dymowe
Dodatkowe informacje Referencje

Przy projektowaniu brano pod uwagę:

  • specyfikę nowopowstającego obiektu
  • wizję architektoniczną projektanta
  • potrzebę zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa i szybkiej ewakuacji
  • potrzebę współpracy bram z innymi urządzeniami
  • umieszczenie elementów napędowych, zabezpieczonych przed zasięgiem osób niepowołanych
  • minimalizacja odległości miedzy elementami napędu i skrzydła uniemożliwiająca wypadnięcie skrzydła z prowadnic
  • zastosowanie wyłącznika awaryjnego i automatycznych wyłączników krańcowych
  • ograniczenie prędkości zamykania do poziomu < 0,2m/s

Charakterystyka:

Podstawowym problemem dotyczącym dworca kolejowego było zabezpieczenie dróg ewakuacyjnych przez odpowiednie oddymianie, w tym ograniczenie zadymienia dworca w przypadku pożaru w tunelu. Aby osiągnąć jak najlepszy efekt w tym zakresie na Dworcu Łódź Fabryczna przewidziano montaż ponad 1500 m kurtyn dymowych automatycznych Marc-Kda i stałych Marc-Kds. Montaż systemu kurtyn dymowych zapewnił kontrolę nad ruchem gazów pożarowych i dymu wewnątrz budynku, stworzył efektywny podział przestrzeni na strefy pożarowe oraz zbiorniki dymowe. Tym samym zapewniły możliwość ewakuacji i zwiększyły bezpieczeństwo pasażerów, ograniczając rozprzestrzenianie się dymu. Na całym obiekcie dworca Łódź Fabryczna zostało zamontowanych ok. 4800 m2 kurtyn Marc-Kda oraz ok. 1700 m2 kurtyn Marc-Kds. Na poziomie -8, na dworcu kolejowym oraz autobusowym, zostały zamontowane kurtyny dymowe MARC-Kda klasy D60 typu ASB3 (grawitacyjne) oraz ASB4 (zasilanie gwarantowane dostarczane z UPSa). Natomiast na poziomie -16, z racji możliwości wystąpienia pożaru pociągu, pomiędzy peronami 1 i 2 oraz 3 i 4 zostały zamontowane kurtyny dymowe o wyższej klasie DH 60 oraz odpowiedniej klasie wytrzymałości wiatrowej. Dużym problemem okazało się zamontowanie jednej z kurtyn wokół schodów ruchomych na dworcu autobusowym – z racji braku miejsca na mechanizm kurtyny automatycznej zastosowano dymową kurtynę szklaną.

Elastyczna budowa kurtyny, prosta i łatwo modyfikowana konstrukcja oraz niewielki ciężar własny pozwoliły doskonale wkomponować się w design projektowanego wnętrza, bez konieczności wprowadzania w przestrzeń dodatkowych rozwiązań. System kurtyn został tak zamontowany, aby nie stanowił bariery dla źródła światła jakim jest przeszklony ogromny świetlik B i przyczynił się do optymalnego doświetlenia dworca. Brak ograniczeń wymiarowych powoduje, iż system kurtyn łączonych modułowo może zamykać bardzo duże powierzchnie – w przypadku zamknięcia przestrzeni wokół schodów ruchomych długość jednej kurtyny wynosiła 40 m.

Każdy z trzech poziomów garaży podziemnych (w sumie na ok. 1000 stanowisk dla samochodów) został podzielony na 3 strefy pożarowe dzięki zastosowaniu przeciwpożarowych bram przesuwnych MARC-P o odporności ogniowej EI 60 oraz EI 120. Utrzymywanie bram w pozycji otwartej jest możliwe dzięki podłączeniu elektrotrzymaczy do centralki przeciwpożarowej. Zamknięcie bramy odbywa się grawitacyjnie. W przypadku alarmu pożarowego centralka uwalnia elektrotrzymacz i skrzydło bramy zamyka przejście między strefami pożarowymi. W części bram zostały zamontowane drzwi ewakuacyjne. Otwieranie bramy realizowane jest w sposób ręczny.

Zobacz pozostałe Realizacje

Zobacz więcej
Muzeum II Wojny Światowej

Gdańsk

Muzeum II Wojny Światowej

Oferowane przez nas zabezpieczenia przeciwpożarowe znajdują się w ponad 240 obiektach kultury w Polsce, gdzie wraz z architektami opracowaliśmy

Melody Park Warszawa

Warszawa

Melody Park Warszawa

Danone Warszawa

Warszawa

Danone Warszawa

Galeria Askana

Gorzów Wielkopolski

Galeria Askana

Kościelna Poznań

Poznań

Kościelna Poznań

Hilton Warszawa

Warszawa

Hilton Warszawa

Andersia Poznań

Poznań

Andersia Poznań

Alianz Warszawa

Warszawa

Alianz Warszawa

Barberysowe Ogrody Warszawa

Warszawa

Barberysowe Ogrody Warszawa

Biurowiec WBK Warszawa

Warszawa

Biurowiec WBK Warszawa

Aleja Wiślana

Warszawa

Aleja Wiślana

Centrum Onkologii Kielce

Kielce

Centrum Onkologii Kielce

Lotnisko Balice

Balice

Lotnisko Balice

Michelin Olsztyn

Olsztyn

Michelin Olsztyn

Fabryka Lubella

Lublin

Fabryka Lubella

Euroglas Ujazd

Ujazd

Euroglas Ujazd

Bridgestone Stargard Szczeciński

Stargard Szczeciński

Bridgestone Stargard Szczeciński

Bridgestone Poznań

Poznań

Bridgestone Poznań

Browar Warka

Warka

Browar Warka

Cadbery Wedel Skarbierz

Skarbierz

Cadbery Wedel Skarbierz

Arctic Paper Kostrzyń

Kostrzyń

Arctic Paper Kostrzyń

Opera Podlaska Białystok

Białystok

Opera Podlaska Białystok

Opera Bałtycka Gdańsk

Gdańsk

Opera Bałtycka Gdańsk

Stadion Wisła Kraków

Kraków

Stadion Wisła Kraków

Stadion Lech Poznań

Poznań

Stadion Lech Poznań

Międzynarodowe Targi Poznańskie

Poznań

Międzynarodowe Targi Poznańskie

Magnolia Park Wrocław

Wrocław

Magnolia Park Wrocław

Galeria Łódzka

Łódź

Galeria Łódzka

Stadion Legii Warszawa

Warszawa

Stadion Legii Warszawa

Galeria Dominikańska Wrocław

Wrocław

Galeria Dominikańska Wrocław

Bonarka Kraków

Kraków

Bonarka Kraków

Potrzebujesz pomocy?

Skorzystaj z porady
naszego doradcy!

Nasi specjaliści pomogą Ci dobrać najlepsze rozwiązanie dla twojej
inwestycji